Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2010

Έμβια και άβια σ' έναν άλλο πολιτισμό - Ένα μάθημα

Από το βιβλίο του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ «Ποιήματα», εκδόσεις Εκάτη
ΤΟ ΜΠΑΝΑΝΟΔΕΝΤΡΟ
Ω, εσύ βαρυφορτωμένο μπανανόδεντρο
που στέκεσαι πλάι στην όχθη της λίμνης.
Λησμόνησες το μικρό παιδί,
σαν τα πουλιά που φώλιασαν στα κλαδιά σου
κι ύστερα έφυγαν;
Θυμάσαι που καθόταν πλάι στο παράθυρο
και αναλογιζόταν τις υπόγειες ρίζες σου;
Δυο πάπιες κολύμπησαν πλησιάζοντάς σε
και το παιδί ακόμα καθόταν και σκεφτόταν.
Λαχταρούσε να γίνει ο άνεμος
και να φυσάει μέσα απ’ τα κλαδιά σου,
να γίνει η σκιά σου και να ‘ναι όλη μέρα στο νερό,
να γίνει πουλί και να φωλιάσει στο ψηλότερο κλαδί σου,
και να επιπλέει σαν αυτές τις πάπιες
ανάμεσα στα χορτάρια και τις σκιές.

Σ’ αυτό το ποίημα του ινδού ποιητή Ραμπιτρανάθ Ταγκόρ, παρουσιάζεται μια εικόνα της φύσης. Βλέπουμε σ’ αυτό το ποίημα τους δεσμούς ανάμεσα στον άνθρωπο και τα άλλα ζωντανά πλάσματα αλλά και τα άβια στοιχεία της φύσης.

1. Αναζήτησε μέσα στο ποίημα όλους τους ζωντανούς οργανισμούς που αναφέρονται και γράψε τους σε μία στήλη. Μέσα στο ποίημα υπάρχουν επίσης τμήματα ζωντανών οργανισμών. Αυτά να τα καταγράψεις σε μια ξεχωριστή στήλη. Βρες τα άβια στοιχεία και γράψε τα κάτω από μια άλλη στήλη.

2. Τι βρίσκεται στο κέντρο αυτής της εικόνας; Σε ποιον μιλάει το ποίημα;

3. Ποια είναι η θέση του παιδιού μέσα σ’ αυτή την εικόνα; Βρες μέσα στο ποίημα τι έκανε το παιδί.

4. Ποια είναι η σχέση του παιδιού με τη φύση μέσα σ’ αυτή την εικόνα; Θα μπορούσες να είσαι εσύ αυτό το παιδί; Γράψε τις σκέψεις σου για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, όπως την παρουσιάζει το ποίημα και όπως νομίζεις ότι είναι στην εποχή μας και στον πολιτισμό μας.

11 σχόλια:

  1. ασκ.1 ΖΩΝΤΑΝΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΕΙΝΑΙ:
    .το μπανανόδεντρο
    .το παιδί
    .τα πουλιά
    .οι πάπιες
    .τα χορτάρια

    ΤΜΗΜΑΤΑ ΖΩΝΤΑΝΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΕΙΝΑΙ:
    .τα κλαδιά
    .οι ρίζες

    ΑΒΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΙΝΑΙ:
    .η λίμνη
    .η σκιά
    .ο άνεμος
    .το νερό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κυρία Ηλία, ξέχασα να βάλω όνομα στην άσκηση 1.Είμαι η Γεωργία η Ζάββου απο το Α2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γεωργία, μπράβο για την απάντηση και τη συμμετοχή σου. Ας συζητήσουμε περισσότερο για την Ερώτηση 3 και 4. Παιδιά μπείτε στο blog και γράψτε τις σκέψεις σας πάνω στις ερωτήσεις αυτές.
    Ελπίζω το Α2 να βοηθήθηκε από τις υποδείξεις για το διαγώνισμα Βιολογίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απάντηση στην ερώτηση 4.
    Μέσα από την εικόνα του ποιήματος βλέπουμε ότι το παιδί θέλει να πάρει την μορφή του αέρα και να φυσάει τα κλαδιά του μπανανόδεντρο , θέλει να γίνει η σκιά του και να είναι όλη μέρα μέσα στο νερό,να γίνει πουλί και να φωλιάσει μέσα στα κλαδιά του , να γίνει πάπια.
    Θέλει δηλαδή να γίνει ένα με τη φύση και τη θεωρεί κάτι μεγαλειώδες και θείο.
    Δυστυχώς όμως σήμερα εγκλωβισμένοι στα προσωπικά
    μας θέλω και εγώ ,υποταγμένη στη θέληση για εξουσία ,κυριαρχία και κατανάλωση αγνοήσαμε ουσιαστική ύπαρξη της γης.
    Ο άνθρωπος έχει αλλάξει το οικοσύστημα δραστικά προκειμένου να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του σε τροφή ,πόσιμο νερό ,ξυλεία και φυτικές ίνες , με αποτέλεσμα να δημιουργήσει ένα πλήθος περιβαλλοντικών προβλημάτων.
    Με όλα αυτά που βλέπω να συμβαίνουν γύρω μας θα μπορούσα να είμαι το παιδί που παρουσιάζεται στο ποίημα.
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ Α2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κωνσταντίνα, μπράβο για την απάντησή σου!!!
    Και τα υπόλοιπα παιδιά, ιδιαίτερα του Α2 που συζητήσαμε το ποίημα στην τάξη, γράψτε κι εσείς τις σκέψεις σας για τις ερωτήσεις 3 και 4. Στην τάξη είπατε πολύ ωραία και βαθιά πράγματα. Αξίζει να τα διαβάσουν και άλλοι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΑΣΚΗΣΗ 4
    Το παιδί έχει αναπτύξει αίσθημα σεβασμού και αγάπης για τη φύση.
    Ο άνθρωπος και η φύση καθώς και όλοι οι οργανισμοί που ζουν και αναπτύσσονται πάνω στη γη, έχουν στενή και αναπόσπαστη σχέση μεταξύ τους.
    Ειδικά ο άνθρωπος λόγω της νοημοσύνης του είναι σε θέση να καταλάβει ότι πρέπει να προσέχει να μην την καταστρέφει ο ίδιος.
    Η αγάπη που νοιώθει το παιδί για τη φύση στο συγκεκριμένο ποίημα, θα μετατραπεί αργότερα(μεγαλώνοντας)σε προσπάθεια προστασίας της φύσης, πράγμα που στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει στο σημερινό πολιτισμό μας, όπου οι άνθρωποι στο σύνολό τους έχουν παραβιάσει τη φύση.Ειδικά τα τελευταία χρόνια με την τεχνολογική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα η φύση να έχει αλλάξει ριζικά προς το χειρότερο και να μας εκδικείται με τον τρόπο της(πλημμύρες,άνοδος θερμοκρασίας,ξηρασίες,τυφώνες,κατολισθήσεις κ,λπ).
    Μακάρι να μπορούσαν ολοι οι μεγάλοι να ξαναγίνουν πάλι παιδιά, γιατι μόνο τότε θα ανακαλύψουν τις ευαισθησίες που βρίσκονται μέσα τους και μεγαλώνοντας για δεύτερη φορά θα προσπαθήσουν να καλυτερέψουν τις σχέσεις τους με τη μητέρα φύση, αν και φοβάμαι μήπως είναι ήδη αργά.
    ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΘΗΤΗΣ Α1 ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χρήστος Καμινιώτης Α28 Νοεμβρίου 2010 στις 8:54 μ.μ.

    ερώτηση 3.Η θέση το παιδιού μέσα στο κείμενο είναι το κέντρο το ποιήματος.Δηλαδή το παίδι αντιδρά σε πολλά π.χ. σκέπτεται.Η σκέψη είναι το μυαλό ή ο νους του άνθρωπου μπορεί να μην φαίνεται στο κείμενο αλλά εμείς το καταλαβαίνουμε.Το κείμενο κρύβει μέσα και άλλα πράγματα αλλά εγώ νομίζω οτι αυτό είναι το πιο σπουδαίο μέσα στο κείμενο.Οσο και για τα αλλα πράγματα θα σας δώσω ένα παράδειγμα.π.χ. τα συναισθήματα του δέντρου προς το παιδί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ Α2

    ΕΡΩΤΗΣΗ 4.Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΣΤΕΝΗ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ.ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΛΑΤΡΕΥΕΙ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ Η ΑΛΛΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ.ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΛΙΓΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΧΟΥΝ ΤΟΣΟ ΣΤΕΝΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ ΕΠΕΙΔΗ ΛΙΓΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΝΟΥΝ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗ ΦΥΣΗ,ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΜΕΝΟΥΝ ΣΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΥ ΦΥΣΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 3:
    Στο συγκεκριμένο ποίημα του Ινδού ποιητή Ταγκόρ βλέπουμε ένα παιδί να στέκεται μέσα σε ένα οίκημα(σπίτι, σχολείο κ.ά.).Ο ποιητής παρουσιάζει το παιδί σε μία εξωτερική ακινησία("καθόταν και αναλογιζόταν", ..."ακόμα καθόταν και αναλογιζόταν".
    Εσωτερικά όμως το παιδί του ποιήματος ένοιωθε μία έντονη λαχτάρα να αποτελέσει μέρος του φυσικού τοπίου που το περιέβαλλε.
    ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 4:
    Με μια πρώτη ματιά το παιδί είναι κοντά μεν σωματικά, μακριά δε ουσιαστικά από τη φύση.Το οίκημα στο οποίο βρίσκεται, δηλαδή ένα τεχνολογικό επίτευγμα του ανθρώπου, το απομονώνει από την φύση, της οποίας θέλει να αποτελέσει μέρος.
    Ενδιαφέρουσα είναι μια ανατροπή που κάνει ο ποιητής με το να προσωποποιεί και να παρουσιάζει το μπανανόδεντρο ως το κεντρικό πρόσωπο του ποιήματος."Ω, εσύ... μπανανόδεντρο","στέκεσαι", "λησμόνησες","θυμάσαι")Ουσιαστικά δηλαδή παρουσιάζεται σαν ο μικρόκοσμός της λίμνης να είναι ο πραγματικός κόσμος και το παιδί κάτι διαφορετικό που θέλει να συμμετέχει και αυτός.
    Αυτό το παιδί δεν αισθάνομαι πως θα μπορούσα να είμαι εγώ γιατί αν και είμαι παιδί της πόλης την εξοχή απλώς τη θαυμάζω και με ξεκουράζει. Δεν αισθάνομαι πως είναι κομμάτι του εαυτού μου. Στο ποίημα αυτό όμως είναι κατανοητή η έντονη σχέση ανθρώπου και φύσης σε σημείο να αισθάνεται συναισθηματική αναπηρία το παιδί, γιατί είναι γραμμένο από έναν Ινδό Ινδουιστή και σε αυτή την θρησκεία πιστεύουν στην μετεμψύχωση.
    Η κατάχρηση της τεχνολογίας σήμερα έχει και αρνητικές παρενέργειες στον άνθρωπο αλοτροιώνοντάς τον από την φύση, αυτό όμως δεν σημάινει πως θα πρέπει ο άνθρωπος να την εξιδανικεύσει.Αρκεί να την σεβαστεί και να την προστατεύσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ερώτηση4
    Στο ποιήμα βλέπουμε οτι ο άνθρωπος,τα πλάσματα της φύσης αλλά και τα άβια όντα συνδέονται μεταξύ τους με πολύ ισχυρούς δεσμούς.Η φύση με τον άνθρωπο είναι αλληλένδετα.Επίσης το περιβάλλον είναι αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητας του παιδιού το οποίο θέλει να γίνει ένα με την φύση.Στις μέρες μας τα παιδιά και γενικά ο άνθρωπος εχούν απομακρυνθεί από την φύση αφού έχουν χτιστεί μεγάλες πόλεις.Έτσι ο άνθρπωπος έχει σταματήσει να ασχολείται με το περιβάλλον και να το προστατεύει.
    ΖΑΒΒΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ Α2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Παιδιά είναι πολύ ουσιαστικές οι απαντήσεις και τα σχόλια που δώσατε στις ερωτήσεις 3 και 4. Θα σας ξαναγράψω με περισσότερες λεπτομέρειες για τον καθένα/καθεμιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή